estherbosman.reismee.nl

De eerste dagen in Roemenie

De eerste dagen in Roemenie zijn goed bevallen. Vrijdagavond ben ik samen met Denise en Melissa vertrokken vanuit Schiphol naar Boekarest. Helaas hadden we tien uur overstap tijd, maar we hebben ons prima vermaakt samen.
Toen we eenmaal door de douane waren - was al een uitdaging, we stonden per ongeluk in de rij voor diplomaten waarna ze ons iets minder aardig vonden, hebben we een taxi genomen en ons naar een club in Boekarest laten brengen. Wij super underdressed natuurlijk in ons vliegtuigkloffie, de Roemeense mensen gaan namelijk super opgedoft uit. Alle vrouwen hebbben een jurk of rokje aan en extreem hoge hakken. Ook Duckie, onze mascotte, zorgde voor wat vragende blikken onze kant op. Rond een uur of vier hadden we het wel weer gezien en zijn we terug gegaan naar het vliegtuig om een poging te doen een paar uurtjes slaap te pakken. Toen we eindelijk een plekje hadden gevonden en ons geinstalleerd hadden, werden we weggestuurd door drie medewerkersen de marechausee. Uiteindelijk hebben we nog een uurtje of twee wat kunnen dommelen,om daarna even naar een supermarktje te gaan en op naar de binnenlandse vlucht naar Iasi. Het was een mooi klein vliegtuigje, met propellors te zien aan de vleugels. Leuk om een keer te zien.
In Iasi werden we opgehaald door Suzanne. We zijn nog gauw even een enorme supermarkt ingeweest en daarna hebben we ons op onze luchtbedden geplofd om even wat slaap in te halen.
' s Avonds werd er heerlijk voor ons gekookt door Mihela. Een soep met veel knoflook, kip en room; erg lekker! Daarna mamaliga, een soort Roemeens maisbrood, met tomatensaus met balletjes en wederom veel knoflook.

Zondag hebben 's ochtends wat rustig aangedaan. Daarna zijn we naar de berg gegaan die we dinsdag, vandaag, zouden beklimmen. Echt fantastisch uitzicht. Je kan alle dorpjes in de omgeving zien, waarna de volgende bergketen zich onttrekt. We kijken zo Moldavie in.
Hierna hebben we met de Roemeense vrijwilligers vergaderd over de activiteiten die we deze week gaan doen en hoe we alles gaan organiseren.
Voor de lunch, de meest uigebreide maaltijd van de dag, werden we uitgenodigd bij Mariana. Ook hier grote hoeveelheden heerlijk eten. Vooraf de knoflook soep, als hoofdgerecht gevulde rolletjes van druivenbladen en kool en als toetje taart met fruit, en ik vermoed, drank erin. Er wordt ons elke lunch bier en tuica, een Roemeense sterke drank. Het smaak wat ginachtig maar is extreem sterk dus het gaat niet in grote hoeveelheden.
Na de lunch zijn we naar Iasi gegaan en hebben we een paar kerken bekeken en even lekker op een terrasje gezeten.

Maandag was dan eindelijk de echte eerste dag van de zomerweek. We hebben met de kinderen een spelletjescircuit gedaan. Het was echt een geslaagde dag. Alle kinderen hebben hetzelfde petje gekregen, dus dat is een mooi gezicht en je kon zien dat ze de spelletjes heel leuk vonden om te doen. De taal zorgt soms voor wat moeilijkheden, maar met handen en voeten kom je ook een heel eind. Plus dat ik Georde, mijn personal assistent, in mijn team had. Hij wilde heel graag helpen en leert me al wat woordjes Roemeens. Erg leuk. Een watergevecht was een goed einde voor deze feestelijke dag.
Natuurlijk werden we weer uitgenodigd voor de lunch, dit keer bij Irina. We hebben Roemeens gebbqued. Grote hoeveelheid aan spiesjes met vlees groenten en andere Roemeense specialiteiten. Normaal gesproken ben ik niet zo'n vleeseter, maar ik moet zeggen dat het me hier heel goed smaakt.
's Avonds hebben we een kampvuurtje gemaakt en pannekoeken gebakken. Er heerste een grote muzikaliteit van niveautje Jostiband ongeveer, tot grote hilariteit van ons allen.

Vandaag hebben we de bergbewandeld. We zijn als vrijwilligers verdeeld over de verschillende dorpjes in de omgeving. Ik ben samen met Gabi en Mihela met 26 kinderen richting de berg gelopen door een overweldigend mooi landschap. Overal waar je kijkt zie je grote vlaktes met mais- en graanvelden, waarna er weer nieuwe bergen zijn. Ook de kinderen genoten met volle teugen en probeerden wat Engels met me te praten, waar ik probeerde wat Roemeens te leren. Het is een mengsel van Russisch en Frans/Italiaans,dus sommige dingen zijn makkelijk te onthouden. We zijn maar een keer een klein stukje verdwaald, wat ik niet eens erg vond want we kwamen uit bij een mooi uitzichtpunt.
Toen we bijna op de berg waren, kwamen we een groep uit een ander dorp tegen met wie we samen verder gegaan zijn naar de top van de berg. We hebben daar een tijdje van het uizicht genoten en pauze genomen. En natuurlijk veel foto's gemaakt. Een herkenbare situatie vanuit de Filipijnen, waar ik me soms ook bijna een beroemdheid voelde omdat iedereen met me op de foto wilde.
Op de terugweg ben ik met een andere groep meegelopen, die een wat avontuurlijkere route volgde. Geweldig. Lekker door de stekelbosjes de helling af.

Vanmiddag gaan we lunchen bij Tika, het schoolhoofd. Vanavond is tijd om bij te komen en morgen voor te bereiden.We gaan in de verschillende dorpjes workshops doen.

Ik heb in ieder geval een hele leuke tijd, met de kinderen en de Nederlandse en Roemeense vrijwilligers. Een goede besteding van deze vakantie!

Reacties

Reacties

Tineke

Lieve meid,
Dit is weer een mooi verhaal! Een goedeervarint met veel leuke mensen!
Veel plezier! Tùt mama

Marieke

Lieffie! Wat een leuk verhaal! Knoflook is natuurlijk een dikke like! En met je roze outfit ben je noooooit meer underdressed haha! Geniet er lekker van daar! Kus Miek

Jan

Mooi om te lezen dat het goed gaat succes met de activiteiten en geniet van hel land liefs Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!