estherbosman.reismee.nl

Het leven in General Nakar

Hallo allemaal,


Na een week me ondergedompeld te hebben in de Filipijnse cultuur, weer een bericht. Dank voor alle leuke, lieve en zorgzame reacties! En dank ook voor de extra foto ruimte, ik ga proberen ze te plaatsen dus fingers crossed dat het internet het toe laat.


Mijn eerste week in de Filipijnen is zeer goed bevallen. Ik ben in een heel gezellig gezin geplaatst met een grote sociale kring. Een doordeweekse dag begint hier rond 6:00. Er wordt ontbeten met rijst en iets van worstjes, waarna Lynnette, MJ en ons bad nemen. Waar in Nederland een bad betekent dat je uren in een bak met warm water ligt, is het hier met een emmertje koud water jezelf wassen; wel lekker verfrissend. Rond 7:00 is het tijd om naar school te gaan. De eerste les begint om 7:15. Elke les duurt een uur. Om 10:15 hebben de leerlingen hun eerste pauze van een kwartier, dan hebben ze nog een les en dan is er een pauze van een uur. Na de grote pauze hebben de leerlingen nog vier lessen en dan is het om 16:30 tijd om naar huis te gaan. Een lange en intensieve dag dus.
De afgelopen week heb ik ’s ochtends in de derde klassen geobserveerd. Dit was voor mij gelegenheid om te zien hoe het onderwijs in elkaar steekt in de Filipijnen, en voor de leerlingen een kans mij te leren kennen. De klassen worden ingedeeld aan de hand van de score die de leerlingen behalen aan het eind van de basisschool. In de praktijk betekent dit dat er een hogere klas is, de andere klassen zijn allen van ongeveer hetzelfde niveau.
’s Middags was er tijd om bij te komen en aan de verwerking van mijn observaties te werken. Ook heb ik hier en daar wat meegeholpen in de PASSS Shop. PASSS staat voor PSHN Alternative Student Support System. De opbrengst van de winkel helpt leerlingen die het niet zo breed hebben naar school te kunnen gaan. Het schoolgeld wordt betaald door de belastingen, maar alle andere benodigdheden zoals het schooluniform moet nog gekocht worden. Het project ondersteunt hen hierin. Om 16:30 ga ik samen met Lynette per tricyle naar huis en staat er koffie met iets lekkers op ons te wachten.
Er wordt hier vijf keer per dag gegeten. Het ontbijt bestaat uit rijst, daarna is er marienda – een snack – dan lunch, ook rijst, dan bij thuiskomst een snack en ’s avonds weer rijst. Waar ik in Nederland als tussendoortje een stuk fruit of iets vergelijkbaars zou eten, eten ze hier spaghetti of een pannekoekje of kamote (aardappel), alles vooral erg zoet. Ik moet nog erg wennen aan de hoeveelheden en krijg vaak te horen dat ik weinig eet. Bosug na, ik zit vol, is een van de eerste dingen die ik in Tagalog geleerd heb.
Uitslapen is hier onbekend. Toen ik vertelde dat ik in Nederland soms tot 11:00 of 12:00 lig te slapen, viel hun mond open van verbazing. Weekend of niet, de dag begint vroeg. Afgelopen zaterdag ben ik met m’n gezin en familie van kuya (betekent broer; iedereen is hier broer of zus – ate) Erwin naar het strand gegaan. Om 6:00 stond de familie voor de deur om te vertrekken. Na een klein ontbijt ben ik met Erwin en MJ het water ingedoken, algauw werden we vergezeld door de rest van het gezelschap en kwam ik om 9:00 de zee weer uit. Heerlijk om weer eens in de zee te zwemmen. Lynette en haar nichtje Beroseweten niet goed hoe ze moeten zwemmen, er werd dus van alle kanten aan me vastgeklampt wanneer er een golf aankwam.
Na het zwemmen heeft ate Lot-Lot me laten zien hoe ik mijn kleren kan wassen. In Ghana heb ik dit ook gedaan, maar de technieken zijn hier weer net iets anders en het is natuurlijk alweer vier jaar geleden dat ik hierin ervaring opgedaan heb.
De rest van de dag hebben we wat geluierd en door de barangay, een soort gemeenschap, gelopen.
Zondag heb ik uitgeslapen, lees tot 9:00 in bed gelegen, de omgeving wat verkend per motor met Erwin en MJ. Daarna zijn we bij familie van Lot-Lot langs gegaan en bleek dat er een tante jarig was. Heerlijk gegeten en natuurlijk op de foto met de familie. Op die manier gaat de dag snel voorbij.
Deze week draai ik ’s ochtends mee met de vierdejaars en ben ik ’s middags weer in de PASSS Shop.
Tot nu toe heb ik het hier heel goed. De familie zorgt goed voor me en houden me in de gaten. Ze zijn erg zorgzaam, wat voor mij soms wat wennen is gezien ik al drie jaar op mezelf woon. Maar het is vooral erg gezellig en de tijd vliegt voorbij.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!